Pages

klik klik klik

Saturday, September 21, 2013

Aku dan ANC

Salam semua..kali ni aku nak berkongsi tentang aku dan anc..but those yang tak tahu, anc ni stand for anugerah naib canselor aka vice chancellor award..dan peringatan atau penekanan aku nak berikan, post ni bukan untuk berbangga, riak, takbur dan seangkatan dengannya tapi more to sharing..yang look bad for this post, you may leave now before you feel more burdened..

ANC ni korang boleh dapatkan di watsons, guardians atau mana-mana farmasi berdekatan dengan harga serendah 50 sen..what??!!ok mengarut..kalau lah anc semudah ni..*imagine

Bila korang masuk ipta/ipts/seangkatan, mesti ada exam..bila ada exam, ada lah pulak result..bila ada result pulak, adalah yang ok and xberapa nak ok..pastinya ok bila korang dapat DL (dean list) aka anugerah dekan..DL ni for those yang dapat pointer 3.5 and above..bila korang maintain DL every sem, barulah ANC ni jadi milik korang..amacam?senang?susah?

Aku dah pernah story before ni yang firstly aku tak terfikir pun nak dapatkan ANC..seriusly tak tipu..dulu aku sekolah pun aku bukannya orang pandai-pandai..tak pernah pun dapat perfect..upsr 4A..pmr 6A..spm 5A kot..see..biasa-biasa je kan..time kat sekolah dulu laagiilahh..aku tak tahu diorang pakai otak apa..mostly cina lah kan..memang aku tabik lah..diorang bukan target A je..mostly target 100%..

Aku still ingat lagi time aku form 2, ada 10 orang budak cina dalam kelas aku..(kelas kedua time ni)..lepas tu yang dapat no 1 sampai 10 tu memang diorang lah..tapi kalau tengok diorang punya cara study memang tak sama langsung lah dengan kebanyakan orang melayu kita..no wonder lah cina hebat kan..pastu time form 3, aku turun kelas..hepy gilee kot..haha..pelik kan..

Eh, macam dah tersimpang pulak dari tajuk sebenar..point kat situ aku nak cakap aku ni biasa-biasa je..part 1 DL..tak rasa apa-apa sangat..start part 2 aku rasa macam seronok pulak tengok parent aku heppy dengan result aku..so, aku bersemangat nak terus dapatkan DL..for their happiness :)

Semangat je lebih..tapi aku ni bukan orang kuat study..harap maklum..novel,komik,drama dan paling utama, my tido memang tak lekanglah..tak percaya?boleh tanya orang keliling aku..they know me better..

Dalam kelas pun aku bukan reti nak fokus..kejap-kejap terbang ke mana-mana..kalau dah mengantuk pulak, memang seksa lah..kalau dalam dk aku balun je tido tapi kalau dalam kelas macam nampak sangat..so tahankan jelah..tapi sengguk-sengguk macam pancing ikan tu biasa..haha..


So, macam ni punya perangai, macam mana aku boleh dapat ANC..musykil kan..

Kalau tanya aku, aku cakap ini semua rezeki dari Allah..tapi aku ada lah jugak berusaha..even last minute tapi better late than never kan..aku jugak tak pernah meniru time quiz, test and exam..copy paste assignmnet bukan bidang aku..kecuali terdesak and surely its will surprised others..haha..bila lecturer kasi keje, aku akan buat dengan daya usaha aku sendiri..so, kalau salah, aku tahu mana silap aku..dan kalau betul, aku akan rasa sukee sangat..hehe..

Tapi aku tak suka sangat bila orang banding-bandingkan aku..seriusly..hate it!

Di bandingkan dengan adik beradik..sedara mara..kawan-kawan..memang lah aku tak ni tak seberapa..mungkin bila compare ni buat rasa tercabar, tapi aku tak..aku akan rasa down sangat..rasa macam tak dihargai..

Tu perbandingan negative..perbandingan positive pun aku tak suka..buat apa-apa mesti sikit-sikit nak pandang aku budak pandai, budak dl..bla bla bla..aku tak suka orang tengok aku macam tu..aku suka orang pandang aku macam part 1..nampak aku biasa-biasa je..sesungguhnya budak-budak mirsa lah yang tak pernah nak tengok aku dari perspective lain..kalau aku salah, diorang tegur..bukan ikut salah aku kononnya jawapan aku paling betul..love them!

Lagi satu, aku tak suka orang puji aku..harap maklum..biarlah aku puji diri sendiri..haha..sesungguhnya pujian itu sebenarnya satu bebanan..trust me..

Haha..thats all..maap bagi yang tak suka..bye~

xoxo,
samofa

No comments:

Post a Comment